sobota, 5 kwietnia 2014
Hortiterapia ! Jedyne takie studia w Polsce
„Charakterystyka studiów podyplomowych z zakresu Hortiterapii ”
Cel: Głównym celem studiów jest wykształcenie kadry terapii zajęciowej z zakresu ogrodnictwa przystosowanej do opieki i rehabilitacji dzieci niepełnosprawnych, osób starszych oraz uzależnionych od używek poprzez pracę w ogrodzie.
W programie dydaktycznym studiów podyplomowych realizowane będą zagadnienia dotyczące z zakresu nauk społecznych: edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną, socjoterapii, elementów psychologii, metodologii pracy z niepełnosprawnymi, z zakresu nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych: morfologii i fizjologii roślin, siedliska i czynników klimatycznych, ochrony roślin w ogrodach terapeutycznych, elementów budowy ciągów komunikacyjnych, urządzeń placów zabaw dla dzieci niepełnosprawnych, projektowania ogrodów terapeutycznych, roślin owocodajnych w terapii zajęciowej, drzew i krzewów ozdobnych w ogrodach dla osób niepełnosprawnych, kwiatów w ogrodoterapiii, warzyw w ogrodach specjalnych, roślin przyprawowych i ziół, dekoracji kwiatowych w terapii zajęciowej, roślin doniczkowych w otoczeniu człowieka, przetwórstwa owoców i warzyw na potrzeby własne ośrodka wychowawczego oraz zakresu nauk medycznych: rehabilitacji w ogrodoterapii i opieki medycznej pacjentów.
Patronujemy medialnie studiom
www.zielonypromien.btx.pl
Sylwetka absolwenta: Absolwent zna historię terapii ogrodniczej, socjoogrodnictwa oraz teorię psychologii tłumaczącą pozytywny wpływ natury na zdrowie człowieka. Bliskie są jemu zagadnienia związane z planowaniem i prowadzeniem zajęć terapeutycznych, procesem terapii ogrodniczej; najważniejszymi grupami pacjentów w leczeniu, których stosowana jest terapia zajęciowa z ogrodnictwa; doborem celów i metodyki zajęć terapeutycznych.
Posiada specjalistyczną wiedzę z psychologii, rehabilitacji oraz opieki medycznej pacjentów. Potrafi wykonać projekt ogrodu zdrowia i zalecić jego sposoby pielęgnacji. Posiada wiedzę i umiejętności z zakresu ogrodnictwa, zagospodarowania terenów zieleni, organizacji pracy w ogrodzie oraz kierowania zespołami ludzkimi. Absolwent jest przygotowany do samodzielnego prowadzenia zajęć z niepełnosprawnymi, podejmowania pracy w ośrodkach i domach opieki nad nimi. Wprowadzenie w gospodarstwach rolnych tzw. zielonych farm, w których mogą być prowadzone zajęcia z rehabilitacji osób poprzez uprawę i pielęgnację roślin ogrodniczych. Obsada kadrowa: Zajęcia prowadzone będą przez pracowników naukowo-dydaktycznych WKśiR UWM w Olsztynie, ZUT w Szczecinie, SGGW w Warszawie oraz doświadczonych praktyków specjalistów z danej dziedziny. Forma zakończenia studiów podyplomowych: Absolwenci otrzymają świadectwo ukończenia studiów podyplomowych podstawie uzyskanych zaliczeń z egzaminów (pisemnych, ustnych) oraz zaliczeń pisemnych z przedmiotów przewidzianych z programie studiów podyplomowych.
Opis kwalifikacji absolwenta studiów podyplomowych: studia podyplomowe z zakresu Hortiterapii są studiami podyplomowymi dokształcającymi z wykorzystaniem wiedzy ogrodniczej i pracy w zakresie prowadzenia zajęć z osobami niepełnosprawnymi, niewydolnych umysłowo, ludzi z uszkodzeniami fizycznymi (wylew, paraliż i in.), w depresji, a także osób starszych, z problemami sensorycznymi, a także alkoholików i narkomanów oraz w leczeniu dzieci autystycznych, otyłych, dzieci które mają trudności w szkole (z ADD, ADHD). Profesjonalni terapeuci z zakresu ogrodoterapii mogą być zatrudnieni w społecznych i prywatnych placówkach służby zdrowia: szpitalach, domach opieki, domach starców, hospicjach, przedszkolach, gospodarstwach agroturystycznych, w tzw. zielonych farmach jako dodatkowy dochód dla gospodarstwa rolniczego, w którym są prowadzone.
Miejsce i czas trwania studiów: zajęcia przewidziane w programie studiów będą prowadzone w pomieszczeniach dydaktycznych Wydziału Kształtowania środowiska i Rolnictwa, natomiast ćwiczenia praktyczne i terenowe na terenie Ogrodu Dydaktyczno Doświadczalnego w Kortowe (szklarnie Katedry Ogrodnictwa), w Arboretum Leśnym w Kudypach. Opis zasad stosowania wewnętrznego systemu zapewniania jakości kształcenia: w trakcie prowadzenia zajęć dydaktycznych będą przeprowadzane hospitacje. Osoba odpowiedzialna za przedmiot jest zobowiązana do przedstawienia sylabusa oraz przygotowania szczegółowego harmonogramu zajęć.
więcej o studiach
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Dziękuję serdecznie za pozostawiony komentarz pod tym postem