piątek, 12 kwietnia 2013

Bartoszycki Uniwersytet Trzeciego Wieku - wielokulturowość przestrzeni







W ostatnich dwóch dziesięcioleciach na Mazurach obserwujemy niezwykle istotne zmiany społeczne związane z procesami identyfikacji młodszych pokoleń Mazurów z ich tzw. Małą Ojczyzną. Przestali być oni ludnością napływową, obcą a stali się „ tutejsi”. Zmienił się całkowicie ich stosunek do historii, tradycji, krajobrazu naszej krainy. Ta zmiana ma wymiar wręcz dramatyczny, co więcej łączy się ona z akceptacją historii regionu, jego kultury. Historii niezwykle skomplikowanej, wielowątkowej. To niezwykle ciekawe i istotne zjawisko.


W dniu 9 kwietnia w Bibliotece Miejskiej słuchacze BUTW  mieli możliwość uczestniczenia w wykładzie dziennikarki Pani Zofii Wojciechowskiej.




" Wielokulturowość Przestrzeni"
Istotnym elementem wykładu było pokazanie wątków historycznych,kiedy to ludzie "stamtąd" odnajdywali tu na Warmii i Mazurach swoją "Małą Ojczyznę"Było to spotkanie poświęcone kulturze i tradycji ziemi mazurskiej. Podjęliśmy wspólnie próbę odpowiedzi na pytanie czym są dla nas nasze korzenie, jacy jesteśmy dziś mieszkając na Mazurach i Warmii. Wspólne dziedzictwo kultury, źródła pojęć i  języka, tożsamość wiary i wrażliwość na otaczający nas świat.

Przyczynkiem do rozważań była historia badań nad losem przesiedleńców i dawnych mazurskich emigrantów, którzy ponad 100 lat temu wyruszyli na Syberię. Zabierając ze sobą dobytek, pamiątki rodzinne i wiele innych przedmiotów- stanowiące dziś artefakty i eksponaty muzealne- udali się do Chakasji.  Tam w dwóch wsiach Aleksandrowce i Znamience założyli dwie mazurskie osady. Historia powstania tych wsi jest niezwykła, szczególnie dziś budzi potrzebę podjęcia kolejnych badań, na ile zachowana mowa jest gwarą mazurską.


Zgromadzone dokumenty stanowią rodzaj społecznego archiwum, z którym słuchacze BUTW mogli się zapoznać. W bartoszyckiej Bibliotece Miejskiej podczas wykładu wyemitowaliśmy film o działających tam polskich organizacjach oraz zespołach śpiewaczych i tanecznych- Syberyjski Krakowiak, Syberyjski Krakowiaczek oraz Czerwone Jagody.

Znamienka i Aleksandrowka leżą w Chakasji aż pięć tysięcy kilometrów od Mazur a oni sami określają się Mazurami - On są stąd - a my ?





 „ Jak-  Stałem się Mazurem.” to cykl spotkań pokazujących na indywidualnych przykładach te zjawiska. Zapraszam na moje Audycje mające charakter rozmów z komentarzem, pokazujące proces stawania się Mazurem. Wrastanie w codzienność i historię naszej krainy.




Istotnym elementem jest pokazanie wątków historycznych momentu kiedy ludzie „stamtąd” odnajdywali tu na Warmii i Mazurach swoja „ Małą Ojczyznę”.





Jestem dziennikarka urodzoną w Mrągowie na Mazurach, a moja rodzina pochodzi z Wileńszczyzny i sama przeszłam podobny proces, wielokrotnie dziwiąc się zjawiskom nasiąkania „ tutejszością” i historią, która powinna być mi obca( moja rodzina pochodzi z zupełnie innego kręgu kulturowego) a tak nie było. Uważam, że te zjawiska stanowią niezwykle istotny element codzienności Mazur i to jest mój prawdziwy cud, który stał się w naszej krainie wspólnej mojej i moich rodziców.
„Niezwykłe życiorysy - zwykłych ludzi”




Badając kulturę ludową Mazur, jej związki z przyrodą zauważyłam niezwykle silne relacje pomiędzy środowiskiem naturalnym a kultura ludową. Można to określić etnobotaniki. Fascynujące jest jaką rolę w kulturze regionu ogrywają rośliny. W związku z tym pozwalam sobie zaprosić również na cykl audycji i wykładów o znaczeniu roślin w kulturze naszego regionu. Pod roboczym tytułem „ Nasze życie z roślinami” Dodam, że z zawodu jestem również florystyką i zajmuję się tymi kwestiami od lat i mam w tym zakresie duże profesjonalne doświadczenie.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję serdecznie za pozostawiony komentarz pod tym postem