niedziela, 24 marca 2013

Wielkanocne wykłady w naszej Akademii

Wydarzeniom Wielkiego Tygodnia towarzyszą zwyczaje mające ludowe źródła. Uroczystości religijne przeplatają się z dawnymi wierzeniami i zabobonami. Część z nich odeszła, bądź zachowała się tylko w niektórych regionach.

W
Palmową Niedzielę święci się wciąż palemki, czyli wiązanki złożone z pokrywających gałązki wierzbowe bazi, przystrojonych w kwiaty. Do palmy wkłada się również gałązkę tzw. rośliny wiecznie zielonej, np. cisu, bukszpanu, tui lub świerku. W niektórych regionach Polski palmy sięgają 2-3 metrów wysokości. Są to odpowiednio przyozdobione, wierzbowe lub wiklinowe pęki. Kiedyś po powrocie do domu dzieci łykały jednego bazia, zwanego „kotkiem”, co pomagało ponoć na ból gardła. Zachowany również do naszych czasów zwyczaj Kwietnej Niedzieli był praktykowany przez uczniów i żaków, którzy recytowali wychodzącym z kościoła zabawne wierszyki o swej nędznej doli i zbierali datki na strawę i piwo.

W Środę Popielcową, pierwszy dzień Wielkiego Postu, posypywało się głowy wiernych popiołem z zeszłorocznych palm wielkanocnych, co miało przypominać o śmierci. Do poprzedniego dnia jednak trwały zabawy młodych oraz obrzędowe tańce, mające zapewnić pomyślność upraw. Powoli nastrój ulegał jednak wielkopostnej powadze. Gospodynie stawiały na piecu zaczyn z wody i mąki żytniej na postny żur, a w karczmie wieszano na widoku szkielet śledzia – te rekwizyty miało przypominać, w towarzystwie jakich potraw przyjdzie spędzić Wielki Post.
Przysłowie: „Wstępna Środa następuje, kuchareczka żur gotuje”.




Wielkopostny żur i śledź
Po dokładnych wyparzeniu wszystkich naczyń, w czasie trwania Wielkiego Postu spożywano głównie ziemniaki, kaszę, śledzie, gotowaną rzepę, żur, kapuśniak lub zupę śliwkową, a na popitkę osoloną wodę. Post wynikał również ze względów ekonomicznych – był to czas poprzedzający zbiory na wsi, gdy zapasy z poprzedniego roku zaczynały się kończyć. Ciszę Wielkiego Postu przerywało jedynie hałaśliwie obchodzone półpoście, pełne krzyków i grzechotu kołatek. Po zakończeniu postu bawiono się w „pogrzeb śledzia”, czyli wieszanie lub przybijanie go do drzewa oraz zakopywanie w ziemi potłuczonych garnków pamiętających monotonię postnych potraw.
Przysłowie: „Po glinianym moście jedzie żur w poście”.




Przysłowie: „Pogoda w Kwietną Niedzielę wróży urodzajów wiele”.
Zwyczaje wielkiego tygodnia
Środa Wielkanocna w tradycji ludowej to czas rozprawienia się z apostołem, który zdradził Chrystusa. Kukły symbolizujące Judasza palono, topiono, lub zrzucano z kościelnej wieży.
W Wielki Czwartek dzwony we wszystkich kościołach zastępowano na znak żałoby drewnianymi kołatkami, których dźwięk miał przypominać o pokucie i skłaniać do pobożnej refleksji. W kościołach odsłania się w ten dzień groby Chrystusa, do których można pielgrzymować w najbliższe dni.
W Wielki Piątek, dzień żałoby, gospodarz budził rodzinę rózgą, by przypomnieć domownikom o biczowaniu Chrystusa, oraz zapewnić domostwu pomyślną wróżbę. Chorzy udawali się do strumienia obmyć rany. Należało uporządkować chatę, pobielić wapnem ściany i wyrysować na drzwiach trzy krzyże. Był to także moment na upieczenie ciast na najbliższe dni, gdyż później nie powinno się palić w piecu, oraz na rozpoczęcie malowania jajek.

Przysłowie: „W Wielki Piątek rób początek, a w sobotę kończ robotę”.
Wielka Sobota to dzień święcenia żywności. Kiedyś potrawy święcone były przez księży w domach, potem przynoszono do kościoła całość potraw; wypieki, pęta kiełbas, połcie słoniny i mnóstwo jaj. Dziś nosimy potrawy do poświęcenia symbolicznie - odrobinę wszystkich najważniejszych świątecznych dań, czyli chleb, kiełbasę, przyprawy oraz pisanki układamy w przyozdobionym koszyczku.
Wielką Niedzielę spędzano w ciszy i skupieniu z najbliższą rodziną. Spożywano zimne potrawy i nie palono w chatach. Przed rozpoczęciem śniadania, ale już po podzieleniu się jajkiem, domownicy musieli spróbować trochę chrzanu. Dzieci przekonywano, że jest to zdrowe dla zębów i żołądka. Symboliczne resztki z potraw, okruchy czy kości rozsypywano w polu lub zakopywano, co miało zapewnić urodzaj i pomyślność.
Przysłowie: „Na zmartwychwstanie dziadek przy płocie stanie”.



Wielki Poniedziałek był już zupełnie beztroski i radosny. Zabawy młodzieży połączone były z oblewaniem się wodą, choć w niektórych regionach mokre strugi zastępowały brzozowe witki, ponoć dobre dla zdrowia. Według wróżby, najbardziej przemoczona tego dnia dziewczyna miała największe szanse zamążpójścia. Chłopcy chodzili po domach przebrani i śpiewali piosenki, jak kolędnicy.


Współpraca Akademia Seniorów Warmii i Mazur www.orzysz.org.pl

Opracowanie Zofia Wojciechowska -źródło informacji portal Kultura Ludowa, wieszjak.pl

Wielkanocna przypowieść o Jajku





Już od czasów starożytności jajko było przedmiotem kultu. Zawieszano je pod sufitem egipskich świątyń. Znana jest też w mitologii egipskiej postać boga Ptah, który jako garncarz nadaje światu kształt jaja. Uważano je za początek wszystkiego. Jajo symbolizuje bowiem wszechświat, Słońce, Ziemię, siłę życiową, płodność, odrodzenie, moc działającą na złe duchy, a przede wszystkim zarodek i początek nowego życia. Czy dlatego na pierwszym miejscu wśród potraw święconych w Wielką Sobotę znajduje się właśnie jajko?



Tradycja zdobienia jaj w Polsce sięga X wieku. W kulturze ludowej jajku przypisywano rolę magiczną, zwłaszcza święconemu. Wierzono w jego dobroczynną i życiodajną moc. Przechowywanie pisanek w domu miało zapewnić pomyślność. Wymiana pisanek między panną a kawalerem była potwierdzeniem uczucia. Do dnia dzisiejszego kultywowany jest zwyczaj dzielenia się święconym jajkiem podczas śniadania Wielkanocnego.

Polskie zwyczaje ludowe nakazywały np. położenie jajka na progu stajni, gdy po raz pierwszy wyprowadzano bydło w pole. Jajko oddawano później komuś biednemu z prośbą o modlitwę, by bydło dobrze się chowało, a krowy dawały dużo mleka. W każdy narożnik nowego domu kładziono jajko na szczęście. Przy budowie domów murowanych , do zaprawy wapiennej dodawano jajka, które ją cementowały.


Tradycja święcenia jaj jest bardzo stara i pochodzi ze średniowiecza. Ma swój początek w środowiskach klasztornych, w czasach, gdy post był przestrzegany tak surowo, że zabraniał on spożywania również jaj. Poświęcony pokarm miał zapobiec chorobie po długich wyrzeczeniach postnych i zapewnić błogosławieństwo dla duszy i ciała.



W symbolice chrześcijańskiej jajko nawiązywało do faktu Zmartwychwstania Pańskiego i od początku było związane z Wielkanocą. Dawniej jajko symbolizowało Stary i Nowy Testament, a więc Stare (skorupka) i Nowe (żółtko) Przymierze Boga z ludźmi. Jeszcze w pierwszych wiekach chrześcijaństwa jajko wiązało się z kultem zmarłych – ze względu na symbol życia, nadziei i wiary w życie pozagrobowe.



Tradycja malowania jaj jest bardzo stara. Zwano je wtedy pisankami. Już Owidiusz i Pliniusz wspominają o malowanych jajkach. W starożytnym Egipcie był podobno zwyczaj zdobienia ich rysunkami skarabeuszy, w Chinach natomiast dekorowano skorupki wizerunkami ptaków i kwiatów. Najstarsze natomiast ślady polskich pisanek odkryto podczas prac wykopaliskowych w Opolu i datowane są na wiek dziesiąty. 





Technik zdobienia pisanek jest wiele. W zależności od metody dekoracji wielkanocne jajka dzielimy na: kraszanki, pisanki, malowanki, naklejanki, drapanki, rysowanki. Zdobione jajko jest najważniejszym symbolem Wielkanocy. 

 Nazwy barwionych jaj zależą od sposobu, w jaki zostały one ozdobione. Kraszanki, bryczki lub malonki to jajka zafarbowane na jeden kolor. Jeżeli na jednolitym tle wyskrobiemy deseń – takie jajko nazywa się skrobanką lub rysowanką. Pisankę otrzymamy jeżeli ozdobimy jajko różnokolorowymi ornamentami, przez pokrycie woskiem fragmentów rysunku, np. kwiatów czy listków, a następnie zanurzenie w barwnikach, odbarwienie w occie i znów narysowanie wzorów, aby ponownie je utrwalić w barwniku .



Do ozdabiania pisanek używano igły lub rurki blaszanej o cienkim końcu. Pisak zanurzano w ciepłym wosku i zdobiono jajko z niezwykłą wprawą, nanosząc na nie ornamenty według własnego pomysłu. Wzory pisanek zmieniały się i przekształcały przez stulecia. Początkowo były to pojedyncze kreślenia, później z kilku prostych linii równoległych lub na krzyż wytworzyły się zadziwiająco złożone, bogate wzory.

Inspiracją dla wzorów była sama przyroda, a także fantazja artysty. Zwyczajny owoc trzmieliny dał wzory aż dwunastu typom pisanek. Dzwonek polny był inspiracją do wykonania pisanki w dzwoneczki, gałązka sosnowa w sosenki, topola w topoliki, kogut w koguciki itd.


Tradycja wykonywania pisanek zachowała się do dziś zaledwie w kilku regionach kraju – na Podhalu, na ziemi lubelskiej, rzeszowskiej, rawsko-opoczyńskiej, radomskiej, krakowskiej, w mniejszym stopniu górnośląskiej i opolskiej.


Z pisankami związanych było wiele zwyczajów. Obdarowywano się nimi nawzajem, a każdy cieszył się, jeśli jego pisanka była chwalona przez innych. Chłopiec ofiarując pannie pisankę wyrażał w ten sposób swoje gorące uczucia. Pisanki stanowiły też zwyczajowy wykup dziewcząt przed oblaniem wodą w lany poniedziałek. Nie wolno było wyrzucać skorupek święconych jaj, można je było jedynie spalić w piecu. Często wieszano je na drzewach, aby zapewnić w sadzie dorodne owocowanie.



Uczestnicy warsztatów za pomocą „pisaka” - szpilki osadzonej w drewienku nanosili na skorupkę jaja rozgrzany wosk pszczeli tworząc wzór. Następnie pokrytą woskiem pisankę barwili w specjalnych farbach, osuszyli i ponownie nakładali woskowy wzór. Czynność tę powtarzali w zależności od ilości zastosowanych kolorów. Ostatnim etapem było pozbycie się wosku. Można było zrobić to na dwa sposoby: podgrzewając jajo np. nad płomieniem świecy i przecierając je ściereczką, bądź  zeskrobać wosk żyletką.




Warsztaty jakie prowadzimy cieszą się ogromnym zainteresowaniem. Liczba uczestników chętnych do wzięcia udziału w zajęciach najczęściej ponad dwukrotnie przekracza liczbę miejsc jaką przewidują organizatorzy.





Tekst opracowała Zofia Wojciechowska na podstawie materiałów źródłowych Kultura Ludowa - portal  oraz  tekstu z tygodnika kat.”Źródło”. Współpraca Akademia Seniorów Warmii i Mazur www.orzysz.org.pl oraz Miejska Biblioteka w Mrągowie

ZDOBIENIE JAJEK METODĄ BATIKOWĄ

  ZAJĘCIA W AKADEMII SENIORÓW WARMII I MAZUR




Współpraca:
Stowarzyszenie Zielone Dzieci, Zielona Akademia, Biblioteka Miejska w Mrągowie,
Mrągowski Uniwersytet Trzeciego Wieku 


Zajęcia prowadziła mistrzyni batikowej sztuki zdobienia jajek, barwnych kraszanek
 p. Regina Marusińska,
 moderatorem spotkania był Krzysztof Marusiński- koordynator projektu







Najstarsze wzory wykonywane woskiem to znaki solarne (rozety, rozety wirujące, wizerunki słońca z promieniami), symbole światła i błyskawic. Z czasem pojawiły się motywy geometryczne (kreski, szlaczki, kropki i ich kombinacje), a także roślinne (gałązki, listki, kwiatki) i wreszcie zoomorficzne (baranki, ptaszki).




Najczęściej do określania zdobionych jaj wielkanocnych służy nazwa – pisanka. Powstaje ona dzięki wykorzystaniu jednej z najstarszych i najpopularniejszych w Polsce technik zdobienia – techniki batikowej zwanej też pisaną. Wzór nanoszony (pisany) jest na jajo gorącym woskiem przy użyciu narzędzia zwanego pisakiem (maleńki lejek wykonany z blaszki i osadzony na patyku), szpilki, patyczka, słomki lub gwoździa. 



 Barwnik (dawniej naturalny przykładowo: wywar z łupin cebuli, liści, traw, kory drzew, owoców, dziś syntetyczny barwnik spożywczy) osadza się na skorupce w miejscach, które nie zostały zawoskowane. Po usunięciu wosku płaszczyzny pod nim zachowują pierwotny kolor. Czynność tę można powtarzać wielokrotnie, wzbogacając wzór o nowe ornamenty, każdorazowo zanurzając jajko w kolejnych farbach, zaczynając oczywiście od najjaśniejszej. 


Zielona Akademia przy współpracy z Akademią Seniorów Warmii i Mazura z udziałem twórców ludowych
organizuje stanowiska do pracy warsztatowej, zapewnia niezbędne do zdobienia jaj metodą batikową materiały oraz sprawdzone wzory ludowe (kserokopie oryginalnych motywów)



Wszyscy czekamy na wiosnę z utęsknieniem, tymczasem na Mazurach śnieg a Wielkanoc tuż tuż. Zapraszamy serdecznie na  relację z warsztatów, które poprowadziła Pani Regina, artysta-plastyk i znawca sztuki regionu suwalskiego. Zachęcamy do wspólnego zdobienia jaj metodą batikową. Przybory jakich użyliśmy to; wosk pszczeli, zdobniki, patyczki batikowe, barwniki naturalne i oczywiście jaja- najlepiej w białym kolorze.



Zajęciom towarzyszył wykład o mazurskich 
zwyczajach wielkanocnych oraz instruktarz wykonania wydmuszek-
 prowadzenie Zofia Wojciechowska, Regina Marusińska i Krzysztof Marusiński.







Zapewniamy materiały i dobrą zabawę. Dla uczestników spotkania poczęstunek i kawa :)


CZAS TRWANIA: ok. 2- 2,5 godz.








!






Zajęcia w Zielonej Akademii prowadzimy dla dzieci w wieku 7+ oraz ich starszego rodzeństwa, rodziców, dziadków. Jeśli nie macie dzieci, a chcecie samodzielnie przygotować wspaniałe pisanki zapraszamy do Nas

Chcecie przyjść większą grupą (min. 3 os.), zadzwońcie  :-)

Obowiązują zapisy: mailowo hortiterapia.mragowo@gmail.com, telefonicznie 518 921 104

 lub osobiście w siedzibie Stowarzyszenia Zielone Dzieci ul. Kopernika 2 C 11- 700 Mrągowo
Zofia Wojciechowska  

sobota, 23 marca 2013

KOLOROWA WIELKANOC




WIELOKULTUROWOŚĆ PRZESTRZENI
- To cykl zajęć i wykładów 
w ZIELONEJ AKADEMII
20 MARCA w CKiT w Mrągowie  
spotkanie przygotowane w ramach współpracy z 
Akademią Seniorów Warmii i Mazur 


MAZURSKA WIELKANOC






Choć śniegu mamy na Mazurach moc
 marzy nam się kolorowa Wielkanoc, 
zatem floryści i sztukmistrze, rękodzielnicy do dzieła !






Dawniej Wielkanoc na Warmii i Mazurach trwała 3 dni. Przygotowywano się do niej święcąc palmy w ostatnią niedzielę przed świętami (jednak tylko na Warmii, na Mazurach nie było takiego zwyczaju). Poświęcone i skromnie wykonane palmy zatykano w domu za święte obrazy. Wierzenia chrześcijańskie mieszały się z pogańskimi, tak więc w Wielki Piątek miał miejsce obrząd palenia najstarszego krzyża we wsi, wierzono bowiem, że jego popiół zapobiegnie wielu chorobom przez cały rok. Także tego dnia chłopcy biegali po wsi z drewnianymi klekotkami oznajmiając dzień żałoby, a mieszkańcy wsi biczowali łydki gałązkami tarniny, co odnosiło się do bożych ran Chrystusa. Kolejnym zwyczajem wielkopiątkowym (bądź według innych źródeł kultywowanym w Wielką Sobotę) było święcenie w kościele wody i ognia. Aż do 1945 r. nie znano na Warmii i Mazurach zwyczaju święcenia potraw. Wielką Sobotę chłopcy spędzali chodząc z kołatkami "po kołaczach". W chałupach kołatali śpiewając "Któryś za nas cierpiał rany...", za co częstowano ich "kuchem" (ciastem) lub jajkami. Tego samego dnia z kościoła przynoszono węgielki i wodę święconą, którą gospodarz kropił na wieczór wszystkie izby, a także dom od zewnątrz oraz budynki gospodarcze z wewnątrz i od zewnątrz.



Pierwszego świątecznego dnia chodzono o świcie do płynącej na wschód wody, aby się w niej obmyć (koniecznie w ciszy i nieoglądając się za siebie), co miało leczyć choroby i zapewnić zdrowie na cały rok. Dziewczęta wierzyły, że myjąc się w tej wodzie zachowają nie tylko zdrowie, ale i urodę. O wschodzie słońca ludzie uczestniczyli we mszy rezurekcyjnej. 





Śniadanie wielkanocne nie było bogate. Jadano twarożek, masło, chleb, kilka gatunków kucha. Na obiad jadano gęsty ryż z masłem, jaja na twardo i suszone śliwki gotowane w cukrze. Dopiero kolacja była wystawna, podawano bowiem wędliny, szynki, boczek, pieczony drób.

W niedzielę wielkanocną unikano spotkań z sąsiadami, był to czas dla rodziny, pełen zabawy i radości. Jedna z zabaw polegała na chowaniu w różnych miejscach podarków od zajączka, które dzieci starały się odnaleźć. Młodzież zakładała się, kto zje najwięcej jajek, co nieraz kończyło się bólem brzucha. Śmiechu było bez liku.

Następnego dnia już o świcie zaczynało się smaganie gałązkami wierzbowymi, brzozowymi lub kadykiem (jałowcem), wstawianymi kilka tygodni wcześniej do wody, aby miały czas zazielenić się. Kadykiem smagały grupy młodzieży, które śpiewały pieśni, nierzadko humorystyczne i zbierały wykup (np. jaja, ciasta, kiełbasy).

Zwyczaj oblewania się wodą praktycznie nie występował, jedynie gdzieniegdzie na terenach graniczących z Mazowszem.

Inne zwyczaje:
- malowanie pisanek używając naturalnych barwników (np. łupin cebuli, co i współcześnie spotykamy w niejednym domu) i wieszanie ich na drzewach, by dobrze rosły bądź zakopywanie u progu domu, by uchronić go przed złymi mocami
- nie wolno było chodzić boso, aby nie dostać wrzodów
- gospodyni siadała gołą pupą na męskiej czapce i podawała groch kurom, aby się dobrze niosły!


Na podstawie: „Warmiacy i Mazurzy” pod redakcją Bogumiła Kuźniewskiego oraz opracowania M. Zientary-Malewskiej







Opracowanie:
 Stowarzyszenie Zielone Dzieci współpraca Mrągowskie Centrum Informacji Turystycznej
Foto: Polscy Floryści grupa  Forumkwiatowe.pl www.forumkwiatowe.pl

niedziela, 17 marca 2013

BYĆ DLA INNYCH. HORTITERAPIA- Wiosenne Wariacje - z kolorowymi piórkami do włosów





Właśnie szykuje materiały na specjalne warsztaty. 
Dziś w Mrągowie- Charytatywna akcja „Być dla Innych”.
 Jesteśmy po raz kolejny w mrągowskim CKiT i już za parę godzin 
w tę niedzielę odbędą się pokazowe zajęcia 
ZIELONEJ AKADEMII




Wykonamy florystyczną biżuterię. Zajęcia z hortiteraii przy użyciu różnorodnego materiału florystycznego m.in kolorowych piórek cieszą się powodzeniem. Ozdoby do włosów wykonane samodzielnie pod okiem florysty - zdobią i sprawiają radość - wszyscy mamy fantazję. Takie warsztaty wykonywałam z dzieciakami 3 lata temu, teraz takie ozdoby noszą gwiazdy ekranu.
 A my... Wabimy jak zawsze kolorami wiosnę by zechciała przyjść szybciej. 







Tematyka warsztatów nawiązuje do historii regionu i zwyczaju przywoływania wiosny przez związywanie kolorowych wstążek bądź  kawałeczków ozdobnych papierów na gałęziach brzozowych tzw. witkach. Gaik- Maik już dziś na imprezie Być dla Innych.




 - To będzie piękny dzień, bo będziemy dla innych i po chłodach zaświeci nasze integracyjne słońce – zapowiadają organizatorzy z Młodzieżowego Domu Kultury w Mrągowie. 

 Start –  godzina 15:00! Impreza już od lat integruje osoby niepełnosprawne, bo to oni są jej głównymi bohaterami. Dla nich także przeznaczony jest dochód z licytacji oraz „słonecznego” biletu wstępu. 




Podczas niedzielnej imprezy odbędzie się również premiera autorskiego przedstawienia "Felmisie są wśród nas", które zaprezentuje grupa integracyjna "Zawsze razem". Atrakcyjnie będzie także „dookoła” centrum imprezy usytuowanego w sali widowiskowej CKiT. Stowarzyszenie „Zielone dzieci” poprowadzi warsztaty florystyczne, Mrągowski oddział Polskiego Towarzystwa Numizmatycznego zajmie się przygotowaniem „Żetoników na szczęście”, a panie z Domu Dziennego Pobytu przy mrągowskim MOPS poprowadzą warsztaty, na których będzie można przygotować własną palmę.


„Być dla Innych” to także szereg licytacji z atrakcyjnymi fantami pochodzącymi między innymi od Anny Dymnej i Fundacji "Mimo wszystko" oraz licznych sponsorów.


Będzie też możliwość zakupu niepowtarzalnych stroików i wypieków świątecznych .


relacja już wkrótce 

środa, 13 marca 2013

Jesteśmy by Być dla Innych




JESTEŚMY BY BYĆ DLA INNYCH
Od kilku lat wspieramy niezwykłą sprawę- 
INTEGRACJĘ PRZEZ SZTUKĘ
Spotykamy się na imprezie Być dla Innych
organizując zielone warsztaty z hortiterapii
w tym roku będą do warsztaty pokazowe prowadzone pod egidą
 Stowarzyszenia Zielone Dzieci




Zapraszamy na integracyjną akcję charytatywną „BYĆ DLA INNYCH”
organizowaną pod patronatem Burmistrz miasta Mrągowa
przez MŁODZIEŻOWY DOM KULTURY i STOWARZYSZENIE AMICUS -
na rzecz dzieci niepełnosprawnych
 dnia 17 MARCA 2013 r (niedziela) o godz: 15.00 w Centrum Kultury i Turystyki w Mrągowie ( wstęp 2 zł za słoneczko)
W PROGRAMIE IMPREZY: pokaz szermierki na wózkach w wykonaniu naszych Paraolimpijczyków - Multimedalistów
 oraz występy mrągowskich grup i zespołów: Kamil i Krzyś z Domu Pomocy Społecznej dla Dzieci i Młodzieży Niepełnosprawnych ; grupa integracyjna "ZAWSZE RAZEM"; uczniowie ZSS; przedszkola „Stokrotka”, „Kubuś”, "Bajka"; chór Szkoły Podstawowej nr 1; Orkiestra Dęta Mrongovia; uczestnicy Warsztatów Terapii Zajęciowej, grupy taneczne z CKiT; Rocking Steps oraz Jump; Z MDK wystąpią: zespół "Kawałek Mrągowa", grupy:"Iskiereczki", "Iskierki", "Iskry", "Fresh",grupa gitarowa. 
Na początku imprezy po pokazie szermierki odbędzie się również premiera autorskiego przedstawienia "Felmisie są wśród nas", które zaprezentuje grupa integracyjna "Zawsze razem".
Eko - florystyczne warsztaty Stowarzyszenia "Zielone Dzieci"
-warsztaty hortiterapii- "Być dla innych na kolorowo". 
Będzie to "zielona zabawa" wśród kwiatów dla całej rodziny  poprowadzona przez
 p. Zofię Wojciechowską. 
Każdy będzie mógł wykonać własne ozdoby i biżuterię kwiatową.

Warsztaty szermiercze przygotowane przez specjalnych Gości z konkursami i na pewno wielkimi emocjami.
Akcja - moja palma wielkanocna - warsztaty z paniami z Domu Dziennego Pobytu przy MOPS ,
 na których będzie można wykonać własną palmę.
"Żetonik na szczęście"od Polskiego Towarzystwa Numizmatycznego ,którym będzie obdarowywał
 p. Sławomir Stefaniak

Licytacje przedmiotów z niespodzianką od p. Anny Dymnej i Fundacji "Mimo wszystko" . 
Wśród licytowanych przedmiotów znajdą się:
tort w kształcie słoneczka z logo akcji od Cukierni "Jagodzianka", przedmioty podarowane przez p. Annę Dymną i Fundację "Mimo Wszystko" z autografem i pozdrowieniami ,olimpijskie gadżety od gości specjalnych imprezy, obraz namalowany specjalnie na imprezę przez p.Magdalenę Lewkowicz, karnety podarowane przez Salon Kosmetyczny p. Marii Bladosz, koszulka z logo akcji podarowana przez Urząd miasta Mrągowo, gadżety mediów lokalnych.

Będzie też możliwość zakupu niepowtarzalnych stroików i wypieków świątecznych .W tym roku w pieczenie ciast oprócz     Z S nr 2 i rodziców zaangażowało sięStowarzyszenie Aktywne Sorkwity. Stroiki wykonają przedszkola, MDK, DPS, ZSS, Ochotnicza straż Pożarna Sorkwity, MDP Sorkwity  i zgłaszajace się ciągle osoby.

 Na wszystkie dzieci będą czekały dwa zające wielkanocne z koszem słodkości.
Zbiórka funduszy zostanie przeznaczona na wypoczynek letni dzieci niepełnosprawnych z Domu Pomocy Społecznej  w Mrągowie
W tym roku spełniło się jedno z naszych marzeń- przy zaangażowaniu społecznym p.Tomasza Kodzia- właściciela mrągowskiej firmy "Milowy Krok" -na akcję będzie zamontowany podjazd dla wózków inwalidzkich i każda niepełnosprawna osoba będzie mogła godnie wjechać na scenę. Bardzo za ten piękny gest dziękujemy- bowiem przy zaangażowaniu wspaniałych ludzi możemy niwelować bariery i cieszyć się wspólną integracją. Podjazd zostanie na stałe w CKiT.
Patronat medialny akcji : Kurier Mrągowski, ITV Mrągowo ,Radio Planeta. Mrągowo24info, Program Pomost w Radio Wnet


Organizatorzy przekazują podziękowania za pomoc.
Dziękujemy wszystkim występującym oraz darczyńcom, sponsorom ,osobom i instytucjom , które wsparły nasze przygotowania:p.Otolia Siemieniec- Burmistrz miasta Mrągowo, Urząd Miasta Mrągowo, Centrum Kultury i Turystyki,Stowarzyszenie "Amicus",p. Anna Dymna i Fundacja "Mimo Wszystko" Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej,Ochotnicza Straż Pożarna Sorkiwty, MDP Sorkwity, PRO ANIMALI. -przychodnia weterynaryjna -p. Pieńkowscy, Stowarzyszenie Inicjatyw Społecznych "Aktywne Sorkwity", p.G i J Majewscy- sklep "Traper",Hotel "Eva"- Ewa i Lech Najmoła, p. Tadeusz Grudek i Krzysztof Trzciński- Cukiernia "Jagodzianka",Kamieniarstwo- Paśnikowski, Hurtownia Kwiatów Sztucznych "Blixten"-p. D. Lubak, EUROBANK- oddział w Mrągowie, Salon Kosmetyczny Beauty Center- p. Maria Bladosz, p. Marcin Białochleb-Agencja Ubezpieczeń "Nowator", Stowarzyszenie "Zielone dzieci", Firmie Zielony Promień, Polskie Towarzystwo Numizmatyczne, p. Magdalena Lewkowicz . 
Dziękujemy  naszym mediom lokalnym ,rodzicom i wszystkim, którzy czekają na akcje "Być dla innych".

Każdy gest, każde wsparcie jakie otrzymaliśmy jest mierzone sercem i uśmiechem -a więc uśmiechamy się "od ucha do ucha" i "serce rośnie"- czekamy na akcję i wszystkich serdecznie zapraszamy .To będzie piękna niedziela ,bo będziemy dla innych i na pewno po chłodach zaświeci nasze integracyjne słońce.




więcej na stronie Młodzieżowego Domu Kultury 





wtorek, 12 marca 2013

RUSZA ZIELONA AKADEMIA




Razem z wiosną polecam cykl spotkań z eko- florystyką i hortiterapią
 pt. "Ogród w domu"






ZIELONA AKADEMIA 
wszystkie prawa zastrzeżone*
PEŁNA OFERTA  WARSZTATÓW

Oferta Warsztatów
 Zielony Promień
Prowadzenie Zofia Wojciechowska
Zgłoszenia pod adresem -
Tel. 518 921 104


Warsztaty w terminach  LATO, JESIEŃ, ZIMA , WIOSNA
„Ogród w domu - Zajęcia w ogrodzie”.
Warsztaty HORTITERAPII.
Spotkania i eventy Eko-florystyczne.
Na warsztatach poznamy  tajniki twórczej przestrzeni ogrodu. 
Zapraszam na zajęcia każdego, kto chciałby stworzyć pozytywne relacje z światem.  
Wzmocnić swoje witalne siły przez czerpanie źródeł energii tkwiącej w naturze. 
Tajemnicza siła przyrody i jej wpływ na człowieka - jego organizm i psychikę świat natury-
będą przedmiotem naszych rozważań.
Spotykamy się w kameralnym gronie,
w wonnej przestrzeni ogrodu wypełnionej ciszą i dźwiękami duszy.

To nowatorskie zajęcia terapii ogrodniczej dla placówek różnego typu ; 
ogrodów botanicznych i punktów dydaktycznych,
 pensjonatów, hoteli, gospodarstw agroturystycznych, przedszkoli, szkół, świetlic, domów opieki, ośrodków odwykowych. Zajęcia prowadzę w przestrzeni ogrodu, w środowisku naturalnym oraz w salach zamkniętych.

·         Warsztaty hortiterapia i florystyka (ogrodoterapia z florystyką )

Warsztaty skierowane są do osób, które chciałyby zapoznać się z hortiterapią, spróbować zrozumieć mowę kwiatów i stworzyć własny niepowtarzalny świat.

Zajęcia połączone z florystyką.  Program warsztatów obejmuje: zapoznanie się z technikami hortiterapii, podstawy kompozycji florystycznej, przygotowanie projektu, wykonanie. Temat przewodni warsztatów: kwiaty. Zapewniamy wszystkie potrzebne materiały (naczynia, materiał roślinny, materiały florystyczne i inne).

Czas trwania warsztatów: 2h  


  • Warsztaty  etnobotaniki

Etnobotanika to relacja między światem natury a człowiekiem czyli sztuką, kulturą, medycyną, kuchnią, religią i architekturą. Zajęcia  inspirowane mazurskimi legendami i podaniami. 
Warsztaty skierowane są do osób, które chciałyby zapoznać się z etnobotaniką  i  zrozumieć filozofię życia wśród roślin. Program warsztatów obejmuje: zapoznanie się z tradycyjnymi roślinami mazurskich ogrodów,  przygotowanie projektu, wykonanie .  Temat przewodni warsztatów: kwiaty i zioła, rośliny pozytywnej energii . Zapewniamy wszystkie potrzebne materiały , slajdy i inne.

Czas trwania warsztatów: 2h



  • ·         Warsztaty hortiterapia pt. dźwięk i słowo

    Warsztaty skierowane do osób, które chcą poznać  filozofię hortiterapii.  Zajęcia w ogrodzie z kreatywnego  rozwoju  własnej osobowość dla osób chcących  jednocześnie zmieniać  życie na lepsze i bardziej harmonijne. Zajęcia inspirowane sztuką wizualną.  Program warsztatów obejmuje: proste sposoby relaksu z użyciem muzyki relaksacyjnej, słowa poetyckiego i arteterapii wraz z wytłumaczeniem zasad socjoogrodoterapii. Zapewniamy materiały do pracy oraz slajdy

Czas trwania warsztatów: 2h
Maksymalna ilość osób w grupie: 10

  • ·         Warsztaty hortiterapia pt.  roślinne obrazy

    Warsztaty skierowane do osób, które chcą poznać  proste sposoby kompozycji 
z użyciem materiału  roślinnego. Zajęcia w ogrodzie dla tych, którzy chcą kreatywnie rozwijać własne umiejętności  i nabywać doświadczenie w prowadzeniu zajęć hortiterapii i florystycznych. Program warsztatów obejmuje: wstęp do zasad ogorodoterapii.  Tworzenie obrazu w ramach z użyciem  materiału roślinnego żywego i suszu wraz z wytłumaczeniem podstawowych  zasad suszenia i konserwacji roślin.

Zapewniamy materiały do pracy oraz slajdy

Czas trwania warsztatów: 2h




  • ·         Warsztaty projektowania rabaty hortiterapii

   Warsztaty skierowane do osób pragnących samemu zaprojektować wyjątkową terapeutyczną rabatę zdrowia. Zajęcia na , których można  poznać tajniki projektowania. Program warsztatów obejmuje: przedstawienie podstawowych zasad w projektowaniu rabaty; czerpanie inspiracji; wybór roślinności i planowanie ogrodu z podziałem na strefy energii dźwięku, koloru i synergii natury ; praca nad własnym projektem, podsumowanie i prezentacja efektów pracy. Zapewniamy materiały do pracy oraz slajdy

Czas trwania warsztatów: 2h


  • ·        Warsztaty hortiterapii pt. mazurskie witraże - malowanie na szkle  (witraże, butelki/słoiki)

         Program warsztatów obejmuje: zapoznanie się z technikami malowania mazurskich wzorów na szkle witrażowym , przygotowanie projektu, wykonanie pracy farbami witrażowymi.Temat przewodni warsztatów: tradycyjne mazurskie motywy i  kwiaty. Zapewniamy wszystkie potrzebne materiały (naczynia, farby i inne).

Czas trwania warsztatów: 2h



Dodatkowo planujemy cykl wykładów, kursów ;
 z  hortiterapii i florystyki
 oraz etnobotaniki.

Polecamy cykl spotkań i wykładów:
  Wielokulturowść przestrzeni.

Z A P R A S Z A M Y 





W OFERCIE SPECJALNEJ;
Socjoogrdodnictwo i Agroturystyka-
Kursy doskonalenia zawodowego.
Dodatkowo planujemy cykl wykładów, kursów ;
 z  różnych technik terapii zajęciowej.


Autor Zofia Wojciechowska: Wszelkie prawa zastrzeżone

*Nota prawna: 
Treść tej oferty jest prawnie chroniona, stanowi wartość intelektualną 
Zofii Wojciechowskiej. 
Jej rozpowszechnianie, kopiowanie, rozprowadzanie lub inne działanie o podobnym charakterze
 jest prawnie zabronione.
 Propozycje zawarte w ofercie podlegają odpowiednim warunkom umowy o świadczeniu usług.






A gdy zrobi się bardzo ciepło zapraszamy na 
Zajęcia w ogrodzie. 
oferta dostępna w
Ogrody Tematyczne w Marcinkowie




fot: kompozycje florystów www.forumkwiatowe.pl